Filter by:
Publication type
- Article (3)
- Artículo (2)
- Doctoral thesis (1)
- Master thesis (1)
Authors
- ADRIANA RODRIGUEZ BARRAZA (1)
- ARIEL MOLINA RUEDA (1)
- Arturo Barraza Macías (1)
- JOSE ALFREDO SANCHEZ HUITRON (1)
- Karla Jazmín Rodríguez Hernández (1)
Issue Years
Publishers
Origin repository
- Repositorio Institucional de Acceso Abierto de la Universidad Autónoma del Estado de Morelos (2)
- Repositorio Institucional de la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez (2)
- Repositorio Institucional de la Universidad de Guanajuato (1)
Access Level
- oa:openAccess (5)
Language
Subject
- HUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA (3)
- CIENCIAS SOCIALES (2)
- CIENCIAS MÉDICAS (1)
- Emociones (1)
- Emotional evaluation (1)
Select the topics of your interest and receive the hottest publications in your email
5 results, page 1 of 1
Generalized Neophobia: concept, theoretical model and measurement
Arturo Barraza Macías (2023)
Objective: To build and validate the generalized neophobia scale and establish its prevalence and sociodemographic profile of the participants. Method: an instrumental and correlational study was carried out by applying the generalized neophobia scale to 517 people. Results: the scale has a reliability level that ranges between .79 and .88, the exploratory factor analysis reports a single factor that explains 69.29% of the total variance and the confirmatory factor analysis reports a perfect fit model; the prevalence in the surveyed population was 13.5% and it is women and younger people who report a higher level of neophobia. Conclusions: the theoretical-conceptual contributions of this research can be assessed as consistent and its empirical contribution can be considered as indicative since its main limitation is the selection of the sample determined by accessibility and availability.
Article
Artículo
fobia específica miedo situación novedosa emoción HUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA HUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA specific phobia afraid novel situation
Karla Jazmín Rodríguez Hernández ADRIANA RODRIGUEZ BARRAZA Maria Carolina Agoff (2023)
Stalking and sexual harassment, as expressions of gender violence in the field of higher education, are very pressing problems as they have been exhibited by the protest movements that have arisen in Higher Education Institutions. The objective of this work is to analyze the narratives of university women who experienced stalking and/or sexual harassment in Higher Education Institutions in the municipalities of Tampico and Ciudad Madero in the state of Tamaulipas. The purpose was to learn about their experiences and their way of dealing with these forms of gender violence, using qualitative research and a phenomenological design. The technique used for data collection was the semi-structured interview. The selection of the informants was based on intentional sampling and the number of cases examined was guided by the saturation criterion, the total number of participants being thirteen. The analysis of the interviews shows that acts of stalking and sexual harassment provoke various emotions in women that can shed light on the problem of violence from the perspective of the victims, instead of considering only their own explanations, which are often rationalized or consistent with socially legitimized meanings. In sum, the study of emotions allows us to conclude that women within the university context suffer from a psychophysical discomfort that does not allow them to live a full university life.
Article
Artículo
Emociones instituciones de educación superior acoso sexual hostigamiento sexual violencia de género CIENCIAS SOCIALES CIENCIAS SOCIALES Emotions, higher education institutions, sexual stalking, sexual harassment
Towards an Emotional Validation of Heuristic Approaches for Usability Evaluation
YAZMIN MAGALLANES VELAZQUEZ ARIEL MOLINA RUEDA JOSE ALFREDO SANCHEZ HUITRON MARIBEL YENNY MENDEZ BERNAL (2012)
Este artículo presenta una investigación inicial sobre las maneras en que la evaluación emocional de interfaces de usuario puede extender y validar la evaluación heurística de sistemasinteractivos. Mediante la recolección de respuestas de dos grupos de usuarios, este trabajo seenfoca a detectar si existe una correlación entre la evaluación emocional de aspectos específicos de interfaces de usuario y la evaluación correspondiente realizada por expertos en interacción. Primero se obtuvo retroalimentación de expertos en interacción acerca de los problemas potenciales de una interfaz multi-táctil, con base en un enfoque heurístico. Posteriormente, se plantearon escenarios para observar a usuarios inexpertos y obtener respuestas emocionales a los aspectos considerados problemáticos por los expertos. Nuestros hallazgos iniciales indican que hay una correlación importante entre los aspectos problemáticos señalados por los expertos y las respuestas emocionales de los usuarios inexpertos, pero también que algunos de los aspectos problemáticos no necesariamente implican emociones negativas duraderas. Sugerimos entonces que una evaluación emocional de sistemas interactivos puede enriquecer y validar los enfoques heurísticos para evaluación de usabilidad.
This paper presents an initial investigation on how an emotional assessment of user interfaces may extend and validate the heuristic evaluation of the usability of interactive systems. Through the elicitation of responses from two groups of users, we focused on detecting whether a correlation exists between emotional assessment of specific interface issues and the corresponding evaluation by interaction experts. Using a prototypical multi-tactile interface and a heuristic
approach, we first obtained feedback from interaction experts regarding its potential problems and issues. We then devised scenarios for observing novel users and eliciting their emotional responses to the issues raised by our experts. Our initial findings indicate a significant correlation exists between the issues raised by expert users and the emotional responses of novel users, but also that some of those issues do not necessarily lead to long lasting negative emotions. We thus posit that emotional evaluation of interactive systems may be helpful for enriching and validating heuristic approaches for usability evaluation.
Article
INGENIERÍA Y TECNOLOGÍA Usabilidad Evaluación emocional Evaluación Heurística Interfaces multi-táctiles Usability Emotional evaluation Heuristic evaluation Multi-tactile interfaces
MAYRA DELGADO VILLALOBOS (2023)
Las emociones sociales forman parte de la complejidad interna de una sociedad donde
confluyen niveles de estructura social: las interacciones entre sus individuos, los patrones
de relación entre ellos y sus principios de organización. Las emociones sociales subyacen
a esta complejidad e incluyen mecanismos de autorregulación que permiten a los
individuos desarrollar habilidades socioemocionales para evaluar cuándo y con quién
cooperar o competir, regular las respuestas emocionales y el comportamiento en
situaciones sociales, mantener relaciones de largo plazo, favorecer la prosocialidad y la
cohesión grupal. Estas habilidades son fundamentales en nuestros entornos culturales
dinámicos. Por ello, la OECD las considera habilidades del siglo XXI.
Desde una perspectiva interdisciplinar con énfasis en la cognición social, en la
presente investigación se revisó la importancia y la función de las emociones sociales, y
con base en los diferentes niveles de complejidad social se propone una distinción entre
habilidades y competencias socioemocionales. También se revisaron diversos enfoques
teóricos sobre estas competencias, así como la metodología para su evaluación en la
educación universitaria. Asimismo, se realizó un estudio exploratorio con un diseño
transversal y la muestra se conformó por 104 estudiantes universitarios. El modelo teórico
propuesto se probó mediante ecuaciones estructurales, encontrándose diferencias
significativas entre el compromiso académico y el rendimiento académico, la resiliencia
y el razonamiento.
Social emotions are part of the internal complexity of a society where levels of social
structure converge: the interactions between its individuals, the relationships patterns
between them and their organizational principles. Social emotions underlie this
complexity and include self-regulation mechanisms that allow individuals to develop
socioemotional skills to assess when and with whom to cooperate or compete, regulate
emotional responses and behavior in social situations, maintain long-term relationships,
promote prosociality and group cohesion. These skills are essential in our dynamic
cultural environments. For this reason, the OECD considers them 21st century skills.
From an interdisciplinary perspective with an emphasis on social cognition, this
research reviewed the importance and function of social emotions, and based on the
different levels of social complexity, a distinction between socio-emotional skills and
competencies is proposed. Various theoretical approaches to these competencies were
also reviewed, as well as the methodology for their evaluation in university education.
Likewise, an exploratory study was carried out with a cross-sectional design and the
sample consisted of 104 university students. The proposed theoretical model was tested
using structural equations, finding significant differences between academic commitment
and academic performance, resilience and reasoning.
Doctoral thesis
HUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA PEDAGOGÍA cognición social, desarrollo socioemocional, competencias socioemocionales, evaluación socioemocional y aprendizaje socioemocional. social cognition, social-emotional development, social-emotional competencies, social-emotional assessment and social-emotional learning
PABLO VALDÉS ALEMÁN (2024)
Dado el fenómeno del vínculo emocional que existe entre música y color, este
proyecto exploró los posibles efectos terapéuticos en personas con depresión, al
presentarles estímulos combinados de música con color que, en conjunto, evocan
emociones positivas y placenteras. El proyecto se dividió en tres partes, con el fin
de subsanar los vacíos en la literatura. Primero se evaluaron los 37 colores del
Berkeley Color Project como estímulos capaces de evocar emociones y placer,
distinguibles mediante los modelos de asimetría frontal de alfa (FAA) y de theta con
electroencefalografía (EEG). El segundo estudio exploró los posibles efectos
sinérgicos al combinar música y color de emoción congruente –i.e., misma
emoción–, mediante respuestas subjetivas y EEG. Por último, se probó el impacto
de estímulos música-color positivos y placenteros sobre el estado de ánimo de
personas con depresión, a partir de sus respuestas subjetivas y EEG. Se encontró
que los colores brillantes, alegres y placenteros se asocian con una mayor
activación –supresión de alfa– frontal izquierda, de acuerdo con el modelo de FAA.
En lugar de un efecto sinérgico, los hallazgos mostraron un predominio emocional
hacia la música, reafirmando su poder emocional por encima del color. Por último,
los resultados del tercer estudio demostraron una mejora en el estado de ánimo en
las personas con sintomatología depresiva tras la estimulación. Estos resultados
podrían informar a profesionales de la salud mental sobre nuevos métodos
terapéuticos para ayudar a pacientes con depresión, al conjuntar la musicoterapia
con la cromoterapia.
Given the phenomenon of the emotional link between music and color, this project
explored the possible therapeutic effects on people with depression by presenting
them with combined music-color stimuli that collectively evoke positive and pleasant
emotions. The project was divided into three parts to address gaps in the literature.
Firstly, the 37 colors from the Berkeley Color Project were evaluated as stimuli
capable of evoking emotions and pleasure, distinguishable through the frontal alpha
(FAA) and theta asymmetry models using electroencephalography (EEG). The
second study explored the potential synergic effects by combining music and color
of congruent emotion –i.e., the same emotion– using subjective responses and EEG.
Lastly, the impact of positive and pleasant music-color stimuli on the mood of
individuals with depression was tested based on their subjective responses and
EEG. It was found that bright, joyful, and pleasant colors are associated with
increased activation –alpha suppression– in the left frontal region of the scalp,
according to the FAA model. Instead of a synergic effect, the results showed an
emotional predominance towards music, reaffirming its emotional power over color.
Finally, the results of the third study demonstrated an improvement in the mood of
individuals with depressive symptoms following the stimulation. These findings could
inform mental health professionals about new therapeutic methods to assist patients
with depression by combining music therapy with chromotherapy.
Master thesis
MEDICINA Y CIENCIAS DE LA SALUD CIENCIAS MÉDICAS música, color y emoción; patrones de actividad EEG; Berkeley Color Project; musico-cromoterapia; depresión. music, color, and emotion; EEG activity patterns; Berkeley Color Project; music-chromotherapy; depression.