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The social solidary economy and the new federal government’s social policy

Juan José Rojas Herrera (2021)

Based on the Mexican case, after an evident failure of social policies as effective instruments to fight poverty during neoliberal government terms (1982-2018) and arguing in favor of the convenience of submitting it to a profound reorientation, the present article postulate a thesis where the confluence of interests between the new federal government, that took office on December 1, 2018, and the cooperative and social solidarity economy movement could be produced when social policies abandon their old clientelist, assistance and paternalistic inclinations, in order to assume a citizens’ capabilities and skills development focus. Only under these conditions, organized civil society could take responsibility for the solution of their own problems at a local level, counting with a strong and consistent support from governmental institutions.

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cooperativism public policies clientelism assistance cooperativismo políticas públicas clientelismo asistencialismo CIENCIAS SOCIALES CIENCIAS SOCIALES

La gobernanza del agua en México y el reto de la adaptación en zonas urbanas: el caso de la Ciudad de México

JUDITH DOMINGUEZ SERRANO (2006)

Hoy en día, el problema del agua es una de las principales preocupaciones a nivel internacional y local, como lo demuestran los foros internacionales que se realizan cada vez con mayor frecuencia para abordar desde diferentes perspectivas el problema de la escasez de agua y su contaminación. En México, desde hace una década se ha situado como un tema prioritario y de seguridad nacional para el país, se ha iniciado una reforma estructural de la gestión del agua que aún está por probar sus resultados. Los cambios institucionales no han concluido y en algunos casos apenas han iniciado, como la reforma legal o la constitución de los comités de cuenca. Sin embargo, las autoridades encargadas de gestionar las zonas urbanas están cada vez más preocupadas por los asuntos locales que les conciernen directamente y que preocupan a los ciudadanos. Uno de ellos es la creciente visibilidad de la crisis del agua y el impacto tanto sobre el medio físico como el social; pero aún con los datos que arrojan los informes sobre el agua en México, no se ha formado una conciencia social sobre la forma de reducirlo o mitigarlo. El cambio implicaría la actuación proactiva de todos los actores y no sólo de las autoridades. La situación de presión sobre los recursos hídricos no es la misma en las diversas regiones y localidades del país; en este artículo se presenta la Zona Metropolitana del Valle de México como ejemplo del fuerte estrés hídrico ejercido sobre la cuenca, superior al soportable, pero también por ser una de las regiones donde mayores acciones se han emprendido; no obstante la situación continúa empeorando. Los cambios climáticos que se prevén para el futuro forzarán la migración a zonas urbanas además de la que ya se origina por la concentración de actividades económicas. El Segundo Informe sobre la situación de los recursos hídricos en el mundo de la UNESCO, publicado en el 2006, revela que el problema del agua radica en la mala gestión y aborda diversas acciones orientadas a superar la ineficacia con que se gestiona, a la que aplica el concepto de ingobernabilidad de los recursos hídricos. En este artículo se presentarán los retos en el corto y largo plazo para los gobiernos, sobre todo locales, tomando como análisis de estudio la ZMVM con la intención de aportar directrices basadas en la gestión integrada de los recursos hídricos que sea incluyente de las políticas urbanas locales.

These days, water issues have become one of the main concerns from both local and international levels, as international forums organized more and more often to tackle water shortages and pollution issues from a broad range of perspectives demonstrate. For the last decade, these issues have become a national security issue for Mexico, whose institutions have undertaken structural reforms in order to improve water management techniques, but results are yet to be seen. Institutional reforms are not over and, in some cases, as in the legal reforms or the constitution of basin councils, they have barely started. Notwithstanding, the authorities in charge of managing urban zones are more and more worried about local affairs concerning them and their citizens directly. One of them is how increasingly obvious water crisis have become and its impacts over both the physic and social environments. However, even with the data that official reports on water problems in Mexico shown, a collective social conscience interested in reducing or mitigating them has not been born yet. If such a thing would appear, it would entail the proactive cooperation between all social actors and not just the authorities. The pressure over water resources is not the same in the different areas in the country. In this article, I shall present the Mexico Valley Metropolitan Zone (ZMVM) as a clear case of a region which suffers an unbearable water stress and that, despite the increasingly important number of actions that have been launched to improve its situation, does not show any sign of improvement. If all, climate changes which are foreseeable for the future will force the migration to urban zones and just worsen their whole situation. The second UN World Water Development Report, issued in 2006, reveals that water problems lie in bad management practices, and presents it with a series of actions focused on overcoming their inefficiency while introducing the concept of non-governability of resources. In this paper, l will enumerate the challenges lying ahead short and long term for governments, especial local, with the ZMVM as a case study and with the intention to con tribute a series of guidelines based on the hydrological resources integrated management practices including the urban local policies.

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Agua; gestión; gobiernos; políticas urbanas locales. Water; Management; governments; urban local policies. Water quality management--Government policy--Mexico--Mexico City Metropolitan Area. Administración de la demanda de agua. HC138.M4 HUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA CIENCIAS DE LAS ARTES Y LAS LETRAS ARQUITECTURA URBANISMO